Vuosikertomus 2015

Suomalaisen Naisliiton Oulun osasto   VUOSIKERTOMUS 2015

Kuva Lasaretin saaresta. Hotelli Lasaretin luvalla

Vuosi 2015 oli yhdistyksen 108. toimintavuosi.

Hallitukseen kuuluivat:

• Puheenjohtaja Tiina Tervaskanto-Mäentausta
  • varapuheenjohtaja Terttu Välikangas
  • kunniapuheenjohtaja Eeva-Kaarina Sarastamo
  • Ulla Törne, jäsen
  • Marianna Rossi, jäsen
  • Ulla Moilanen-Pyhtinen, uutena jäsenenä
  • Kirsti Ojala, jäsen, hoiti rahastonhoitajan ja sihteerin tehtäviä
  • Elma Koivunen aloitti kirjanpitäjänä

Toiminnantarkastajat:

• Kristiina Haukkamaa ja Orvokki Hiltunen, varalla Liisa Mäki ja Marjatta Keränen.

Hall. kokouksia pidettiin 5:

• 1./ 13.1. klo 17 kokous Valven kahvila
  • 2./ 16.2.klo 16 Hallituksen ns. tilikokous Hannulantie 3 Ojala
  • 3./ 19.2. klo 19.45 Hallituksen järjestäytymiskokous Rauhalassa.
  • 4./1.7. klo 17 hall.kokous Sauvatie 11, Tervaskanto-Mäentausta
  • 5./ 25.8. klo 16, hallituksen kokous, ent.Tuomenkukka-kahvio.

Edustukset:

• Kristiina Haukkamaa jäsen ja varapj. liiton kirjastotoimikunnassa.
  • Kirsti Ojala oli liiton hallituksen puheenjohtaja, taloustoimikunnan ja Minna-lehden toimituskunnan jäsen sekä Opetusneuvos Hilja Vilkemaan Säätiön hallituksen varapuheenjohtaja.
  • Ulla Törne kuului opetusneuvos Hilja Vilkemaan Säätiön hallitukseen ja hoiti rahastonhoitajan tehtäviä. Ulla Törne oli Suomalaisen Naisliiton taloustoimikunnan jäsen.
  • Riitta Mäkelä aloitti Minna-lehden toimituskunnassa vuoden lopulla.

Muuta huomiota:

• Vuoden teema oli naisvoimaa yhteiskuntaan, Näy ja vaikuta.
  • Yhdistyksessä oli vuoden 2015 lopussa 81 jäsentä, uusia jäseniä tuli 20 ja erosi 3.
  • Jäsenmaksu oli 20 e.
  • Yhdistyksen tilikauden tulos oli 92,70 e ja tase 8002,91 e (edellisen vuoden tulos oli -233,85 e ja tase oli 8015,84e)
  • Naiset vastuunkantajina… -kirjoja painatettiin 450 kpl kolmessa erässä. Vuoden 2015 loppuun mennessä kirjojen painatus ja lähetyskulut olivat 6775,92e ja myyntitulot 6535,70 e, kirjan myyntitulos -262,22 e. Kirjoja on jäljellä 65 kpl, joiden kirjanpitoarvo on 65*14,39 e on 935,35 e ja markkina-arvo 65*20 e on 1300 e.
  • Kirjan tilinpitoa hallinnoi vielä yhdistyksemme, vaikka projekti on yhteinen Oulun Ympäristön Kalevalaisten Naisten kanssa. Loppuselvitys tehdään vuoden 2016 alkupuolella.

Jäsentapahtumat 2015:

Jäsenillat pidettiin kevätkaudella Valveen kokoushuoneessa ja  syyskaudella Aleksinkulmassa.

22.1. klo 18 jäsenilta Valven kokoushuone. Suunniteltiin tulevaa toimintaa.

19.2.klo 18 vuosikokous pidettiin Ravintola Rauhalassa. Läsnä oli 10 jäsentä.

8.5. klo 18 Kesäkauden avajaiset Eeva Holman kotona

3.ja 4. 10 MC-seminaari ja liiton vuosikokous Hotelli Lasaretissa.

8.10. klo 18 Jäsenilta Aleksinkulman Isohansa

12.11. klo 18 Jäsenilta Aleksinkulman Isohansa

15.12 Joulujuhla yhdessä Oulun Ympäristön Kalevalaiset naiset ry:n kanssa. Puuro- ja arpajaistulot luovutettiin Naisten Pankille tavoitteena ammattikoulutus naiselle.

Muut tapahtumat:

8.3. klo 13 KV-naistenpäivä Kirkkotorin koulutuskeskuksessa järjestäjänä Oulun seudun Nytkis ja Oulun Naisunioni.

Naistenpäivän teemaksi valittiin Rauhan karnevaali. Tilaisuuteen pyydettiin puheita useilta tahoilta. Useat lähestyivät kirjeillä. Tilaisuudessa laulettiin Rauhan lauluja ja luettiin lähetetyt kirjeet.

Suomalaisen Naisliiton jäsenet olivat järjestelemässä tarjoilua, mikä toimi nyyttikestiperiaatteella.

Oulun Naisunioni nimesi Maija Sarasteen vuoden 2015 Saraksi.

8.3. klo 15 Pohjois-Pohjanmaan liiton Naistenpävän vastaanotto oli Nallikarin uudistetussa ravintolassa. Kutsuttuina Nytkisin hallituksen jäseniä. Muutamat puettiin Kaarinan haltijaemon pukuihin.

19. 3. klo 17 Minnan päivät Tubassa/ Nytkis, järjestettiin vaalipaneeli kaikkien puolueiden naisehdokkaille.

Tilaisuuden juonsi Terttu Kuusela, ennakkoon valmistellut kysymykset.

17.-18.7 Kärsämäen Elämäntarinafestivaalit, Kirsti Ojala, Terttu Välikangas ja Eeva Holma osallistuivat

torniolaisten kyydissä, muilla autoilla kävivät Kristiina Haukkamaa, Riitta Messman ja Eeva-Kaarina Sarastamo.

24.-25.7 Hailuodon teatterifestivaalit, joitakin osallistujia

Pohjois-Pohjanmaan Kesäyliopiston järjestämä kirjoittajakoulutus, yhteenveto 5.10: Kirjoita elämäkerta Naisliitolle, ohjaajana Anna Nieminen. Koulutus tapahtuu joka toinen maanantai ja kestää maaliskuulle 2015. Koulutus järjestettiin toivomuksestamme. Osallistujat eivät ole vain yhdistyksemme jäseniä, vaan koulutus on kaikille vapaa. Osallistujia oli alkuunsa 20, joista jäseniämme 8. Koulutusta jatkettiin syksyllä

25.11 osallistuimme Valoa – ei väkivaltaa kynttilätempaukseen Rotuaarin lavan reunalla.  25.11 on YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastainen päivä. Jäseniämme oli kynttilöiden sytytyksessä apuna. Teemana oli: henkinen väkivalta /Naisten Linja. Kynttilöitä sytytettiin 100 kpl.

Liiton tilaisuudet:

7.2. Ajankohtaisseminaari Kaisaniemessä : Naisvoimaa kriiseissä. Osallistujia Oulusta oli 11.

10.4 Minna Canth-seminaari Helsigissä tieteiden talolla :Naiset vallan kammareissa ja kevätkokous 11.4 Helsingissä Aurorankadulla. Osallistuja Oulusta oli 14.

5.8. Suomalaisen Naisliiton koulutus Helsingissä  TIEDOTUS. Kutsuttuina yhdistysten luottamushenkilöt, osallistujia 3.

3.-4.10 Minna Canth seminaari Naisvoimaa verkostoissa  ja Liiton syyskokous Oulussa ravintola Lasaretissa. Seminaarin suunnittelusta ja järjestelyistä vastasi yhdistyksen hallitus.

Osallistujia oli muista yhdistyksistä 40, Oulun yhdistyksestä ja ulkopuolisia 37.

Seminaarissa puhuivat: kansanedustaja Tytti Tuppurainen, Nuorten Ystävät pääsihteeri Arja Sutela, prof. KTT Anna-Maija Lämsä, prof. FT Tiina Kinnunen sekä yhdistyksen pj. Tiina-Tervaskanto Mäentausta. Oulun yhdistyksen kunniapuheenjohtaja Eeva-Kaarina Sarastamo ja varapuheenjohtaja Terttu Välikangas esittivät katsauksen naisten vastuusta sodan ajalta. Opiskelija Hanna Pietilä piti lopuksi Nauru-jooga tuokion.

Osallistujille annettiin muistoksi Lumme-pinssit, mitkä olivat Ulla Törnen ja Terttu Välikankaan valmistamia. Seminaaritilaa piristivät Ulla Moilanen-Pyhtisen esille tuomat taulut. Koristeeksi laitettiin myös sorvarinpensaan pinkkejä siemenkotaoksia. Seminaarin yhteydessä myytiin myös yhdistyksen kustantamia kirjoja ja jäsenten käsitöitä.

Illanvietto oli ravintolasalissa, missä pääesiintyjinä olivat lauluyhtye Puistolan tädit. Tilaisuudessa myytiin arpoja menojen katteeksi, illallinen oli maksullinen.

Syyskokouksessa valittiin Liiton puheenjohtajaksi Helsingistä Leena Ruusuvuori äänin 12-11 Kirsti Ojalan ollessa ehdolla toista kasivuotiskautta varten. Liiton hallitukseen valittiin Oulusta Terttu Välikangas vuosiksi 2015-2016.

Syyskokouksen puheenjohtajana toimi yhdistyksen puheenjohtaja Tiina Tervaskanto-Mäentausta.

Muuta toimintaa:

Suomalaisen Naisliiton Oulun osasto ryn sääntömuutos hyväksyttiin 19.2.2015 vuosikokouksessa Ravintola Rauhalassa.  Sääntöjen näkyvin  muutos oli yhdistyksen nimi, josta tulee Suomalaisen Naisliiton Oulun yhdistys ry.

Sihteerin kiireiden vuoksi muutosta ei ole vielä viety yhdistysrekisterin hyväksyttäväksi vuoden 2015 aikana.

Varainhankinta:

Arpajaiset ja kahvitustulot olivat vain 24,70 e, johtuen kokoustilan puutteesta, jolloin kahvit ostettiin, ei itse voitu valmistaa.

Naisten Joulumessut 29.11. yhdessä Oulun Ympäristön Kalevalaisten Naisten kanssa tuottivat molemmille yhdistyksille 180,05 e. Messuilla myytiin talkoilla tehtyjä kampanisuja, arpoja ym. pientuotetta. MLL:n Naisten joulumessut olivat poikkeuksellisesti Terveydenhoitoalan oppilaitoksella.

Minna Canth seminaarin illanvietossa myydyt arpatulot 282 e käytettiin esiintyjien korvauksiin.

Huomionosoitukset:

10.9. klo 14.30 Jaetiin Stipendisäätiö opetusneuvos Hilja Vikemaan myöntämät stipendit paikkakunnan vaikuttajanaisille. Stipendinsaajat olivat kirjoittajakouluttaja Pirkko Böhm-Sallamo ja tasa-arvokouluttaja Leena Teräs. Huomionosoituksen kulut olivat Leena Teräksen matkakulut ja lounas, tilavuokra kirjastolta sekä kukat. Tarjoilu järjestettiin talkoilla.

Seminaarivieraille valmistettiin muistoksi Lumme-pinssit. Tarvikkeet ostettiin.

Tiedotus:

Jäsenkirjeitä lähetettiin keväällä ja syksyllä. Tapahtumista tiedotettiin sähköpostein ja tekstiviestein.  Minnan päivän vaalitapahtumasta tehtiin lehdistötiedote ja maksettu ilmoitus Oulu lehteen sekä ilmaiseen Kalevan Meno-sivuille. NYTKIS ry maksoi ilmoitukset.

Minna -lehteen lähetettiin artikkeleita osastoltamme.

Kirsti Ojala selosti Minnan päivän vaalipaneelia.

Kirsti Ojala kirjoitti Hilja Vilkemaan stipendinsaajista Pirkko Böhm-Sallamosta ja Leena Teräksestä.

Marjatta Keränen  ja Riitta Mäkelä kirjoittivat ajankohtaisseminaarista: Naisvoimaa kriiseissä ja Minna Canth seminaareista: Naiset vallan kammareissa sekä Naisvoimaa verkostoissa.

Terttu Välikangas kirjoitti Oulun tyttöjen talosta.

Terttu Välikangas kirjoitti naisten elämäkertaa ohjaavasta kurssista Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopistossa.

Terttu Välikangas kirjoitti: Ullat näkyvät ja vaikuttavat taiteella.

Riitta Mäkelä kirjoitti kirja-arviointeja kirjoista: Marja-Riitta Antikainen: Velvollisuuden Kutsu; Ljudmila Ulitskaja: Vihreän teltan alla; Katja Kettu: Yöperhonen ja Reetta Meriläinen: Tytön tie.

Ritva Rundgrenin ottamia valokuvia oli Minna-lehden sivuilla.

Kotisivut

Kotisivujen osoite www.oulunnaisliitto.fi . Käyttöoikeuksia kotisivuille omistavat Kirsti Ojalan lisäksi Tiina Tervaskanto-Mäentausta, Terttu Välikangas ja Ulla Törne. Naiset vastuunkantajina -kirjaa on tilattu kotisivuilla olevien yhteystietojen perusteella.

Kotisivuille on laitettu tietoa tulevista tapahtumista ja kerrottu niiden onnistumista. Kuvagalleriaan on laitettu kuvia viimeisimmistä tapahtumista.

Kotisivuilta puuttuu jäseneksi liittymiskaavake.