Suomalainen Naisliitto ry:n juhla- ja kokousviikonloppu Vaasassa 7.-8.10.2023

RIITTA VESALA JA KAISA TAMMI SAIVAT SUOMALAISEN NAISLIITON MINNA-PALKINNON 8.10.2023

Suomalainen Naisliitto jakoi nyt kolmannen kerran Minna-palkinnon. Palkinto jaettiin kahdelle suomalaiselle naiselle heidän elämäntyöstään vaikeassa asemassa olevien naisten yhdenvertaisuuden lisäämiseksi ja elämänlaadun parantamiseksi. Palkinnon saivat terveydenhoitaja, geronomi YAMK Riitta Vesala Oulusta ja psykologi, Hämeenlinnan Rikosseuraamuskeskuksen johtaja Kaisa Tammi Hämeenlinnasta.

MINNA-PALKINNONSAAJAT JA PALKINTOKRITEERIT 2023

Palkinnot jaettiin Minna Canth -seminaarin yhteydessä, joka järjestettiin Vaasan kaupungintalolla 8.10.2023. Seminaari oli samalla myös Vaasan Suomalaisen Naisklubin 105-vuotisjuhla sekä osa Suomalaisen Naisliiton 115-vuotisjuhlintaa.

Tilaisuudessa sai myös kunniakirjan raahelainen Kirsti Vähäkangas, joka on kirjoittanut peräti 106 pienoiselämäkertaa raahelaisista naisista Suomalaisen Naisliiton Naisten Ääni -elämäkertahankkeeseen.TIEDOTE-10-10-2023-K-Vahakangas

Suomalaisen Naisliiton syyskokous järjestettiin Vaasassa 7.10.2023.

Uudeksi puheenjohtajaksi 1.1.2024 alkaen valittiin yksimielisesti Nuppu Rouhiainen Helsingistä.

Varapuheenjohtajaksi valittiin yksimielisesti Raili Ilola Torniosta. Hallitukseen kuuluvat 1.1.2024 alkaen Leena Pohjanloimu (Helsinki), Kukka Lehmusvirta (Hämeenlinna), Tuula Riipinen (Jyväskylä), Vuokko Kangassuo (Vaasa), Marianna Rossi (Oulu) ja Marja-Riitta Tervahauta (Tornio).

Suomalainen Naisliitto ry:n vuonna 2019 perustama ja Opetusneuvos Hilja Vilkemaan Stipendisäätiön rahoittama Minna-palkinto jaetaan joka toinen vuosi naiselle tai naisryhmälle, joka Minna Canthin tavoin edistää tasa-arvoa ajankohtaisilla teoillaan, tutkimuksillaan tai taiteellaan. Jokaiselle palkintokaudelle Suomalainen Naisliitto määrittelee omat palkintokriteerit ja asettaa palkintotyöryhmän.

Suomalainen Naisliitto ry

Eva Tervonen, puheenjohtaja, eva.tervonen@suomalainennaisliitto.fi  , p. 040 530 8397

Minna-palkinnonsaajat Riitta Vesala (vas), Kaisa Tammi (oik) ja Kunniakirjan saaja Kirsti Vähäkangas (kesk) Kuva Hans Björknäs