MINNA-PALKINNOT JAETTIIN

Puheenjohtaja Eva Tervonen                                 30.10.2021 klo 14.00

eva.tervonen@suomalainennaisliitto.fi

Kaksi Minna-palkittua:

tyttöjen silpomisen vastustaja ja rauhantoimija

vas. Elina Viitasaari, oik. Mimmi Koukkula. Kuvaaja Eero Mattila

Suomalainen Naisliitto ja Opetusneuvos Hilja Vilkemaan säätiö jakavat joka toinen vuosi Minna-palkinnon naiselle tai naisryhmälle, joka edistää Minna Canthin tavoin tasa-arvoa teoillaan, puheillaan, tutkimuksillaan tai  taiteellaan. Minna Canth osoitti, että eriarvoisuutta ja yhteiskunnallisia epäkohtia ylläpitävät valtarakenteet, eivät yksittäiset ihmiset, ja niitä on purettava.

Vuonna 1907 perustettu Suomalainen Naisliitto (SNL) jatkaa Minnan jalanjäljillä puuttuen epäkohtiin ja puolustaen tasa-arvoa.

Ensimmäinen Minna-palkinto, 2 000 euroa, jaettiin lokakuussa 2019, jolloin sen sai tietokirjailija, FT Minna Maijala. Hän on tutkimuksillaan nostanut Minna Canthin uudestaan näkyväksi, kirkastanut hänen henkilökuvaansa ja uudistanut elämänkertakirjoittamisen.

Tänä vuonna Minna-palkinnon, 5 000 euroa, jakaa kaksi naista: kätilö-sairaanhoitaja, kansanterveystieteen maisteri, väitöskirjatutkija Mimmi Koukkula  Nurmijärveltä ja naisiin kohdistuvan väkivallan asiantuntija Elina Viitasaari Vaasasta.

Palkinnon jakoperusteluissaan SNL:n ja stipendisäätiön raati totesi, että valittujen henkilöiden työ ja aikaansaannokset vastaavat SNL:n arvoja ja tavoitteita.

Vuonna 1979 syntynyt Mimmi Koukkula on työskennellyt yli 12 vuotta Suomen suurimmassa synnytyssairaalassa, Kätilöopistolla. Vuodesta 2018 alkaen hän on toiminut Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen ja väkivallan vastaisessa työssä. Hän on tutkinut silpomista Suomessa ja vastannut silpomisen kansallisen toimintaohjelman laatimisesta ja jalkauttamisesta. Hän on tehnyt myös seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämistyötä Afrikassa sekä edistänyt lasten ja naisten oikeuksia toimimalla aktiivisesti mm. Hyvinkään kehitysmaayhdistyksessä. Vuonna 2020 Mimmi Koukkula valittiin vuoden kätilöksi nostettuaan silpomisen julkiseen keskusteluun ja toimittuaan ansiokkaasti yhteistyössä silpomista harjoittavista maista lähtöisin olevien naisten kanssa.

Vuonna 1987 syntynyt Elina Viitasaari tunnetaan rauhan asiantuntijana, paikallisena, valtakunnallisena ja globaalina vaikuttajana sekä aktiivistina. Hän on suorittanut rikosoikeuden ja psykologian tutkinnot Long Islandin yliopistossa New Yorkissa ja täydentää parhaillaan opintojaan Åbo Akademissa kansainvälisen rauhan ja konfliktinhallinnan linjalla. Vuodesta 2017 lähtien hän on toiminut Center for Global Nonkilling  -organsiaation YK:n edustajana ja kuuluu nykyään myös UN Women Suomen kansallisen komitean hallitukseen.  Aktiivista vapaaehtoistyötä Elina Viitasaari on tehnyt viimeiset 15 vuotta keskittyen erityisesti naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamiseen. Hän tekee asiakastyötä väkivallan tekijöiden, uhrien ja perheiden parissa. Hän suunnittelee ja järjestää näistä tilaisuuksia ja varainhankintaa yhteistyössä muiden naisjärjestöjen kanssa.

Palkinnot annetaan 30. 10. 2021 Oulussa hotelli Lasaretissa Suomalaisen Naisliiton Minna Canth -seminaarin yhteydessä. Molemmat palkinnon saajat ovat läsnä ja kertovat työstään.

LISÄTIETOJA: Minna-palkintotyöryhmän jäsen Anneli Mäkinen, puh. 050 555 2951 ja Stipendisäätiön puheenjohtaja Marja-Riitta Tervahauta, puh. 040 532 4970.

Palkinnot jaettiin Oulussa 30.10.2021 Minna Canth-seminaarissa.