Minna Canth suomalaisen naisliikkeen muistikulttuurin kohteena

FT Tiina Kinnunen
kuvan omistaa Ulla Törne

MINNA CANTHIN PÄIVÄN VIETTOA SNL:N OULUN OSASTOSSA 19.3.2019

Minna Canthin päivän vietto on ollut SNL:n Oulun osastossa jo vuosia yksi vuoden kohokohdista. Tänä vuonna juhlistamiseen oli erityisesti syytä, onhan Minna Canthin syntymästä kulunut 175 vuotta.

Kokoonnuimme kello 17.00 Oulun pääkirjastoon jäsenille tarkoitettuun kahvitilaisuuteen. Kirjaston ala-aula ja kahvio alkoivat pian täyttyä, sillä Pakkala-salissa oli kello 18.00 alkamassa Suomen ja Pohjois-Euroopan historian professori, dos, FT Tiina Kinnusen luento aiheesta Minna Canth suomalaisen naisliikkeen muistikulttuurin kohteena. Mekin siirryimme saliin kuuntelemaan esitystä.

Suomalaisella Naisliitolla on esitelmän mukaan aina ollut merkittävä rooli Minna Canthin nostamisessa muistikulttuurin kohteeksi. Jo SNL:n perustajajäsen Lucina Hagman kirjoitti Minna Canthin elämäkerran, jonka ensimmäinen osa ilmestyi vuonna 1906 ja toinen osa vuonna 1911. Nämä teokset perustuivat Minna Canthin ja Lucina Hagmanin välillä käytyyn laajaan kirjeenvaihtoon sekä aikalaisten haastatteluihin. Lucina Hagman kuvasi Minna Canthia soturina, jonka mielestä naisasiassa oli asetuttava hyökkäysasentoon, puolustusasento ei saanut aikaan tuloksia. Teosten tavoitteena oli rakentaa feministinen kulttihahmo, jolle tulevienkin sukupolvien on syytä olla kiitollisia.

Myös SNL: pitkäaikainen jäsen, puheenjohtaja ja sihteeri sekä Naisten Ääni –lehden päätoimittaja Hilja Vilkman (myöh. Vilkemaa) julkaisi vuonna 1931 teoksen Minna Canth: elämäkerrallisia piirteitä. Samoin SNL:n pitkäaikainen johtokunnan jäsen Helle Kannila (ent. Cannelin), joka oli myös Minna Canth –seuran perustajajäsen ja pitkäaikainen puheenjohtaja, nosti Minna Canthin elämäntyön muistikulttuurin kohteeksi.

Minna Canthin muistoa vaalitaan edelleen Suomalaisessa Naisliitossa. SNL järjestää vuosittain 1-2 Minna Canth –seminaaria, samoin SNL:n jäsenlehti on nimeltään Minna. Minna Canthin päivää vietetään myös useissa SNL:n paikallisyhdistyksissä. Toivottavasti näistä perinteistä ei luovuta.

Marianna Rossi       20.3.2019