Minnan päivää juhlittiin Oulussa 19.3.

20160319_145249_resized_1Yhdistyksemme järjesti Minna Canthin päivän juhlatapahtuman ravintola Rauhalassa la 19.3.2016 klo 13-16

Oli ilo huomata, että saimme 28 naisen joukkoon monia vieraita, jotka olivat kiinnostuneita ohjelmastamme. Ohjelmassa oli aluksi esitelmä aiheesta äänioikeutta 110 vuotta, ensimmäiset kolme naiskansanedustajaa Oulun  läänin vaalipiristä. Kirsti Ojala kertoi naiskansanesustajien määrän hitaasta kasvusta vuosikymmenien aikana. Tasa-arvo on vihdoin viimein saavutettu Oulun vaalipiirissä v. 2015, meiltä on eduskunnassa 9 naista ja 9 miestä. Koko maassa naisten osuus aleni 2015  ja on 83 naista eli 41,5 %.

Oulun vaalipiirin ensimmäiset naiskansanedustajat Hilda Herrala ja Anna Ängeslevä valittiin eduskuntaan v. 1918 ja Siina Urpilainen v. 1927. Hilda Herrala valittiin useita kertoja eduskuntaan, v. 1933 viimeisen kerran.

Amalia ja Katri Minnan lumoissa

Kuvaelman ajankohta oli 70 vuoden takainen aika ja esiintymisasut olivat myös ajanmukaiset. Kristiina Haukkamaan isoäiti Katri Heikkilä Oulusta ja Eeva-Kaarina Sarastamon mummo Amalia Ollila harjoittelivat Ollilan maatilakodissa Rovaniemellä yhteistä esiintymistään tulevaan Minnan päivän juhlaan.

Kuvaelman taustalla oli Lyyli Takin Minna Canthin 100-v syntymäpäivän muistojuhlaan Jyväskylään v. 1944 laatima juhlaruno Suuri Äiti.[i] Runo päättyy sanoihin: ”Hän MINNA, suuri äiti suomalainen.”
Kokenut ja loistava tulkitsija Eeva – Kaarina Sarastamo ja Kristiina Haukkamaa, kumpikin mummojensa rooleissa, rakensivat hurmaavan esityksen yhteistoimin. Katsojat kiittivät esitystä raikuvin aplodein.

[i] Lähde: Ohjelmavihko Suomalaisen Naisliiton asettama Minna Canthin 100-vuotisjuhlan toimikunta 1944 ( 88 sivua)

20160319_152935_resized
Riitta Messman
20160319_144942_resized_2
Katri (Kristiina Haukkamaa) ja Amalia ( Eeva-Kaarina Sarastamo)

Juhlassa esittivät valitsemiaan runoja Riitta Messaman ja Eeva Holma.

Eeva Holma
20160319_132035_resized_1
Tiina Tervaskanto-Mäentausta kukitettiin. Kirsti Ojala kiitti häntä 14 vuoden puheenjohtajauudesta.