Yhdistys vietti 115-vuotisjuhlia 17.9.2022

115-vuotta täyttävän yhdistyksen toimintaa juhlistettiin la 17.9.2022 Oulun Palvelualan opistolla.

Tilaisuuteen saapui nelisenkymmentä osallistujaa,  kutsuvieraita ja jäseniä.

Tilaisuuden avasi yhdistyksen puheenjohtaja Tiina Tervaskanto- Mäentausta.

Hän korosti puheessaan vapautta, tasa-arvoa ja rakkautta, kuten aikanaan Minna Canth.

Suomalaisen Naisliiton tervehdyksen toi puheenjohtaja Eva Tervonen ja kiitteli Oulun

yhdistyksen aktiivisia toimijoita. Eva Tervonen toi Suomalaisen Naisliiton hallituksen

myöntämät kunniamerkit juhlivan yhdistyksen kahdelle jäsenelle, kultaisen Kirsti Ojalalle

ja hopeisen Ulla Törnelle.

Juhlapuheen piti Kirsti Ojala, aiheesta 115 vuotta tasa-arvotyötä ja mihin suuntaan tänä päivänä.

PowerPoint esityksessä nostettiin esiin yhdistyksen voimanaiset, perustaja Fanni Luukkonen,

yhdistyksen uudelleen perustaja Naima Kurvinen,  toiminnan kolmannen kerran  pelastaja

Eeva-Kaarinan Sarastamo ja neljänkymmenen vuoden aikainen puheenjohtaja Katri Heikkilä

sekä  pitkään palvelleet sihteeri Alma Hirvelä ja sihteeri-rahastonhoitaja Maj-Lis Tervaskanto.

Katri Heikkilän hahmo vieraili esityksen aikana ja muisteli silloista toimintaa, kahvipannu kertoi,

miten tarpeellinen kapine  se oli varainkeruussa. Kristiina Haukkamaa eitti isoäitiään Katri Heikkilää.

Naisliittoa ja sen yhdistyksiä ja naisjärjestöjä tarvitaan edelleen, vaikka eduskunnassa on tasa-arvo jo lähes saavutettu, siitä on pidettävä huolta,  uusiutuva teknologia tuo jatkuvasti lisää tasa-arvon haasteita kaikille kansalaisille.

Juhlassa esiintyi viiden naisen Salaoja-yhtye viihtyisällä musiikillaan  ja sanoituksillaan.

Juhla-ateria ja kakkukahvit  nautittiin puffet-pöydästä. Ateria oli valmistettu opinnäytetyönä.

Lopuksi laulettiin  Maakuntalaulu “Maa ponteva Pohjolan äärillä on…” Salaoja-yhtyeen johdolla.

Kuvat Seppo Eskelinen