Suomalaisen Naisliiton Oulun osasto ry palkitsi kaksi Naisten Äänen kilpakirjoittajaa

Naisten Päivänä 8.3.2017 Aleksin kulmassa Naisten Päivän juhlassa

Suomalaisen Naisliiton Oulun yhdistys haastoi kaksi paikallista kirjoittajayhdistystä Pohjois-Pohjanmaan Kirjoittajat ry:n ja Oulun Ympäristön Kynäilijät ry:n Naisten Ääni – kirjoituskilpailuun vuoden 2016 loppuun mennessä. Kirjoituksia tuli yllättävän monia, tarinoita tuli yhteensä 14 kahdeltatoista kirjoittajalta, kahdelta kirjoittajalta jopa kaksi tarinaa. Kaikki tarinat olivat arvioijien mukaan korkeatasoisia ja ne on julkaistu Naisten Ääni-sivustolla.

Liitteessä luetellut kilpailuun osallistuneet kirjoitukset ovat luettavissa sivulla: www.naistenaani.fi

Kirjailija Pirkko Mattila vasemmalla, tiedottaja Anja Garanvölgyi oik.

Palkittavat:

Oulun Ympäristön Kynäilijät ry:stä

Tiedottaja, laulunopettaja Anja Garanvölgyi

Kirjoituksellaan Lyydia Hartikainen – kyläompelija. Karjan pito lopetettiin, ja Lyyli alkoi harjoittaa ompelijan ammattiaan Kallen hänelle rakentamassa ompelukamarissa, joka Osuuspankilta saadulla lainarahalla saatiin rakennetuksi. Ompeluksista ei ollut puutetta, sillä maaseudulla ei ollut liiemmälti vaatetusliikkeitä…

Pohjois-Pohjanmaan Kirjoittajat ry:stä

Kirjailija Pirkko Mattila

Kirjoituksellaan Lydia Lyttinen – veitsiluotolaisten hovihankkija. Paljon surua, paljon iloa. Selviämistä. Palvelemista. Täyteläinen elämä. Lydia Lyttinen kysyi 67-vuotiaana: “Kuinka monta kertaa ihmisen sydän voi särkyä yhden elämän aikana?”

Palkittavien kirjoitusten valinnan ja arvioinnin suorittivat yhdistyksemme jäsenet FM Marjatta Keränen ja KTM Marianna Rossi. He kuvaavat kirjoituksia seuraavasti. Henkilökuvaus oli selkeää ja siinä korostui kiinnostavalla tavalla myös henkilöiden persoona, ei vain elämänvaiheet. Kirjoituksesta kävi ilmi myös henkilön elämänkaaren sijoittuminen historialliseen viitekehykseen. Kirjoitus sisälsi mielenkiintoista ajankuvaa, tapakulttuuria, työkulttuuria, asuinalueiden kuvusta ja tavallista arkielämää.

Anja Garanvölgyi on tiedottaja ja kirjoittaja, hän harrastaa myös mm. taidemaalausta ja laulua.

Hän on kirjoittanut v. 2014 kirjan PITÄJÄNEUVOS Hannes Kangas, muistoja elämän varrelta.

Pirkko Mattila on kirjoittanut ja julkaissut kolme historiallista romaania läheistensä elämästä.  Perämeren Sofia 2009, Auksuuni 2012 ja Kaunis Saara 2015.

Liite 1

Naisten Ääni kilpakirjoitukseen osallistuneet ja julkaistut tekstit

Oulun ympäristön kynäilijät ry

1.  Pirkko Mattila kaksi kirjoitusta:

Laila Heiskanen, isänsä viimeinen lahja

Anna Mattila oululainen kalakauppias

1. Anja Garanvölgyi: Lyydia Hartikainen – kyläompelija
  2.  Paavo Niskasaari: Maria Magdaleena Niskasaari – Aaponmaija
  3. Maija Ahola: Elli-äiti, sankarittareni
  4. Marita Isomaa: Sinnikäs monitaitoinen äitini Elsi Pikka, o.s. Sarja

Pohjois-Pohjanmaan kirjoittajat ry

1. Arja Karttunen: kaksi kirjoitusta