Naisten ääni kuuluviin kuntavaaleissa

Suomalaisen Naisliiton julkilausuma 9.10.2016

Naisten ääni kuuluviin kuntavaaleissa

Tehdään yhdessä kevään 2017 kuntavaaleista tasa-arvovaalit. Nykyisissä valtuustoissa naisia on vain keskimäärin 36 % valtuutetuista.

Suomalaiset naiset ovat olleet sata vuotta rakentamassa hyvinvointia kunnanvaltuustoissa. Suomalainen yhteiskunta tarvitsee naista vahvistamaan hyvinvointiyhteiskuntaa ja palveluita kaikenikäisille.

• Äänestä naista. Vaikutat tasa-arvon edistymiseen kunnassasi.
  • Rohkaise naisia asettumaan ehdolle kuntavaaleissa. Mitä enemmän naisia on ehdokkaina, sitä useampi nainen valitaan. Moni puolue on valinnut vasta puolet ehdokkaista.

Äänestä naista ja varmista, että tasa-arvoasiat säilyvät edelleen korkealla kuntien asialistoilla mm. perustamalla tasa-arvolautakunta. Naisvaltuutettujen on huolehdittava, että tasa-arvokoulutusta järjestetään riittävästi ja se aloitetaan jo varhaiskasvatuksessa. Valtuutettujen on tunnettava kunnan tasa-arvosuunnitelmat tai varmistettava niiden tekeminen, jos niitä ei ole vielä tehty. Tasa-arvoasiat kuuluvat kunnan korkeimpien päätöksentekijöiden vastuulle.

Naisten ääntä tarvitaan mm. huolehtimaan maahanmuuttajanaisten asemasta, väkivaltaa kohdanneiden naisten ja lasten turvallisuudesta sekä iäkkäiden hyvinvoinnista.

Naisten äänen pitää kuulua myös taloudellisissa päätöksissä.

Suomalaisen Naisliiton syyskokous 9.10.2016 Torniossa

Lisätiedot: puheenjohtaja Leena Ruusuvuori,  puh. 050 350 7616