Naisten Äänen otsikoiden mielenkiintoinen maailma

Naisten Äänen tietokannassa on jo lähes 900 elämäntarinaa. Kirjoittajat ovat tiivistäneet tarinoiden sisällöt verrattain hyvin otsikkoihin.  Poimin satunnaisesti viisikymmentä otsikkoa ja niistä paljastui seuraavia ryhmiä: luokkajako ja lasikatot, ammatteja opettajista postinkantajiin, tasa-arvon ja hyväntekeväisyyden edistäjät, yrittäjänaiset ja kirjailijat.

Haluan seuraavalla mielikuvitustekstillä saattaa lukijat ja miksei tutkijatkin kiinnostumaan suomalaisten naisten vahvaan peruskallioon ja elämäntarinoiden aarreaittaan.

Teksti perustuu 26:een Naisten Äänen otsikkoon ja muutamiin sidesanoihin.

Hän tuli maaseudulta ja päätyi vallan kamareihin oppaana nuoren poliitikon muotokuva.  Joku muu asui viiden tähden hotellissa. Samoin nuorella naisella oli pitkä matka pikkukylästä suurteollisuuden vaikuttajaksi.

Saksan kielen opettaja ja apulaisrehtorikin koki työntäyteisen elämän.

Kaupungin arkkitehti rakastui asuinpaikkaansa, kulttuurin monitaitajien ja vaikuttajanaisten seutuun.

Kartanon tyttärestä kasvoi seminaarin kanslisti, hänen aikanaan toimittiin tasa-arvon ja kirjastojen puolesta.

Yrittäjä ja yhteiskunnallinen vaikuttaja koki elämää kolmessa vuorossa, saman koki jalkinetyöntekijä leskenä ja äiti, joka pesi herrasväen pyykit.

Käsityöläinen viidennessä polvessa ja tekstiilityönopettaja sai itse suunnitella työnsä kuten käsityönopetuksen uranuurtajakin.

Äitihahmo ja lähimmäisten auttaja, tarmokas pienten puolesta taistelija, aina muiden puolesta, oli aikakautensa sydän ja omatunto.

Hän oli avojalkanen kotiseutuihminen, kuten majatalon emäntä ja pientilan tomera emäntä. Maatalon emäntä ja kirjailija sekä ilon ja sadun kuvaaja olivat monitoimisia naisia.

Nuoren poliitikon muotokuva kasvoi tasa-arvoon kotoa käsin.