Köyhyyden naisistuminen on pysäytettävä -Suomalaisen Naisliiton julkilausuma 22.4. 2018

Suomalainen Naisliitto vaatii, että Suomen hallitus ja työmarkkinaosapuolet ryhtyvät vihdoin toimenpiteisiin köyhyyden naisistumisen pysäyttämiseksi. Köyhyys ei vaikuta vain talouteen, vaan näkyy fyysisessä ja psyykkisessä terveydessä. Se heikentää yksilön itsetuntoa ja itsenäisyyttä.

Suuri köyhyysriski on yli 65-vuotiailla yksin asuvilla, yksinhuoltajilla ja omaishoitajilla.  Näihin ryhmiin kuuluvat ovat suurimmaksi osaksi naisia.

Koska henkilön ikä, sukupuoli ja perherakenne muodostavat suuren köyhyysriskin, on purettava työelämän voimakasta eriytymistä, segregaatiota.  Osa-aikatyö ja epätasaisesti jakautuvat perhevapaat vähentävät eläkettä, joten perhevapaiden kokonaisuudistus on välttämätön.

Kaikista taloudellisista päätöksistä on arvioitava niiden sukupuolivaikutukset. Asenteiden muutosta tarvitaan sukupuolten välisen tasa-arvon saavuttamiseen. Nopeasti köyhyyteen auttaa takuueläkkeiden nosto.

Lisätietoja:

Kirsti Ojala, pj. 0405933233

Suomalainen Naisliitto on vuonna 1907 perustettu, poliittisesti sitoutumaton naisasiajärjestö. Se edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta, aktivoi naisia osallistumaan yhteiskunnalliseen toimintaan, korostaa yhteisöllisyyttä sekä kannustaa naisia kasvamaan henkisesti ja kehittämään itseään.