Naisten päivän vietto Oulussa 8.3.2017

Juhlaa edeltää Oulun seudun NYTKISin järjestämä vaalipaneeli klo 16–17.30 Aleksinkulmassa

Tervetuloa viettämään kv-naistenpäivää Yhdessä-teemalla
keskiviikkona 8.3. klo 17.30–19.30

Paikka: Aleksinkulma, Aleksanterinkatu 9, Oulu.
OHJELMA
❥ Tilaisuus aloitetaan yhteisellä kahvittelulla ja
taikureiden lähitaikuudella
❥ Tiia Karhu, laulu ja kitara
❥ Suomalaisen Naisliiton Oulun osasto ry juhlistaa 110v-juhlavuottaan
ja jakaa Naisten Ääni -kirjoituskilpailun palkinnot
❥ Valjakon lasten esitys
❥ Oulun Naisunioni palkitsee vuoden Saran
❥ Oulun seudun NYTKIS – naisjärjestöt yhteistyössä puheenvuoro
❥ En ala -äijäbaletti esiintyy
❥ Kanerva-lauluryhmä esiintyy ja lopuksi yhteinen piiritanssi
Tilaisuuden juontaa Stella-klovni
Lasten nurkkaus Myllynurkassa –
lähitaikuutta, kasvomaalausta
ja kivoja tehtäviä sekä
keksi- ja mehutarjoilua
Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille
Järjestäjät:
Suomalaisen Naisliiton Oulun osasto ry
Oulun Naisunioni ry
Lisätietoa:
info@hyvanmielentalo.fi ja 041 466 7682
heidi.svala@venajaseuraoulu.net ja 044 714 0003

HMT-Naistenpv080317_v3

VAALIKUUMETTA, PALKINTORIEMUA, ÄIJÄBALETTIA…

– NAISTENPÄIVÄN ILOISIA TUNNELMIA OULUSSA ALEKSINKULMASSA 8.3.2017

Kuoro SVSeura

Marianna Rossi

Aleksinkulman iso sali oli ääriään myöten täynnä, kun oululaiset kokoontuivat Naistenpäivän juhlaan. Juhlan toteuttivat yhteistyössä Suomi-Venäjä-Seuran Oulun osasto ry, Hyvän mielen talo ry, Tyttöjen talo, Oulun seudun NYTKIS, Suomalaisen Naisliiton Oulun osasto ja Oulun Naisunioni ry.

Jo ennen varsinaisen juhlan alkua kuntavaali-innostus nytkähti aimo askeleen eteenpäin Oulun Nytkis ry:n järjestämän vaalipaneelin muodossa. Paneeliin osallistui naispuolisia kuntavaaliehdokkaita SDP:stä, Kokoomuksesta, Vihreistä, Vasemmistoliitosta, Keskustasta, Kristillisdemokraateista sekä Perussuomalaisista. Paneelin vetäjänä toimi Suomalaisen Naisliiton Oulun osaston puheenjohtaja Kirsti Ojala. Keskustelun pääteemoja olivat varhaiskasvatus / päivähoito, lähisuhdeväkivalta ja joukkoliikenne – kaikki naisten tasa-arvon, hyvinvoinnin ja sujuvan perhe-elämän kannalta keskeisiä asioita. Puheenvuoroja pyydettiin runsaasti ja mielipide-erojakin löytyi, mutta yhteisiä päämääriä löytyi:

• luottamustoimiin osallistumisen helpottaminen vanhempainvapaa-aikana
  • päiväkotiin pääsymahdollisuus lähikouluperiaatteella
  • lähisuhdeväkivaltaa kokeneiden nopea avunsaantimahdollisuus
  • toimiva joukkoliikenne

Paneelin päätyttyä oli vuorossa kahvitarjoilu, jonka järjestämisestä vastasi Suomalaisen Naisliiton Oulun osasto. Kiitosta saivat erityisesti Ulla Törnen ja Kirsti Ojalan leipomat suussasulavat muffinssit. Aikuisten juhliessa taikurit Urho Vähänen ja Elias Kvist olivat järjestäneet lapsille toiseen saliin ohjelmaa, joka ainakin riemastuneista huudahduksista päätellen oli lapsille todella mieluista. Juhlan juontajana toimi Stella-klovni alias Anna-Kaisa Järvi. Oulun seudun NYTKISin puheenvuoron esittivat puheenjohtaja Vaili Jämsä-Uusitalo sekä Kirsti Ojala.

Juhlan keskeinen osuus oli palkintojen jako. Suomalaisen Naisliiton Oulun osasto palkitsi Naisten Ääni –kirjoituskilpailun palkinnot. Palkinnon saajat olivat Anja Garanvölgyi kirjoituksellaan Lyydia Hartikainen – kyläompelija, sekä Pirkko Mattila kirjoituksellaan Kauppias Lydia Lyttinen – veitsiluotolaisten hovihankkija. Palkinnot jakoi Oulun osaston puheenjohtaja Kirsti Ojala.

Oulun Naisunioni on jo vuodesta 1987 lähtien jakanut Vuoden Sara–kunniakirjan Sara Wacklinin muistoksi. Tänä vuonna Vuoden Sara –kunniakirjan sai tuomiorovasti Satu Saarinen. Perustelujen mukaan Satu Saarinen on raivannut tietä naispappien urakehitykselle Pohjois-Suomessa toimiessaan ensimmäisenä naiskirkkoherrana ja nyt tuomiorovastina. Kunniakirjan luovutti Taina Pitkänen-Koli.

Juhlan taiteellinen anti oli monipuolista ja tasokasta. Tilaisuuden alussa meidät viritti juhlatunnelmaan trubaduuri Tiia Karhu. Suomi-Venäjä-seuralla oli todella monipuolinen esiintyjäkavalkadi. Äijäbalettiryhmä En ala aloitti esityksensä Ruusuvalssilla Pähkinänsärkijä ja Hiirikuningas-baletista jatkaen esiintymistään äijämäisemmällä ohjelmistolla (Läähätän ja läkähdyn, Ohi on…). Lasten esitystarjontaan kuului runoja äidille ja mummolle sekä pianoesitys ”Greensleeves”. Kanerva-lauluryhmän mukaansatempaavat tanssi- ja lauluesitykset saivat runsaat suosionosoitukset. Huomasimme, että Kanervalla oli taiteellisen tason lisäksi myös aimo annos kärsivällisyyttä heidän opettaessaan meille venäläisten piiritanssien askelia.

Juhlassa oli Naistenpäivän tunnelmaa parhaimmillaan. Kiitokset kaikille järjestäjille ja mukana olleille!