Naisten Ääni –matinea 19.3.2017 Minna Canthin päivänä

20170319matinean esiintyjät
Matinean esiintyjät kukitettiin ja saivat Minna-lehdet                kuva Ulla Törne

Matinea järjestettiin Oulun kaupunginkirjaston Pakkalan salissa 19.3.2017 kello 14-16.

Osallistujia oli kirjaston laskujen mukaan 125 henkilöä. Väkimäärä yllätti järjestäjät.

Naisten Ääni –matineassa omistettiin iltapäivä suomalaisten naisten elämäntarinoille. Matineassa kuultiin koskettavia kertomuksia pohjoisen naisten sinnikkäästä työstä oman perheen ja koko isänmaan hyväksi. Kertojina toimivat Oulu-opiston Naisten Ääni –kirjoituskurssin osallistujat, jotka ovat tallentaneet sukunsa naisten tarinoita jälkipolville. Kurssilaisten kertomana kuultiin otteita muun muassa maalaiskirjeenkantajan, maatilan emännän ja uskonnonopettajan elämästä.

Naisten Ääni on valtakunnallinen hanke, jonka tarkoituksena on tallentaa suomalaisten naisten elämäntarinoita. Hankkeen taustalla on Suomalainen Naisliitto ja parikymmentä muuta järjestöä ja toimijaa. Naisten Ääni on myös osa Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlintaa ja yksi harvoista naisten historialle omistetuista juhlavuoden hankkeista. Naisten elämäntarinoita voi lukea nettiosoitteessa naistenaani.fi.

• Minna Canthin päivänä järjestettävässä matineassa neljä kurssilaista luki otteita kurssin aikana laatimastaan tekstistä.
  • Elli Tervo-sota-ajan muistoja, lukijana Aino Kukkonen
  • Toini Yrjänäinen- uuttera maatalon emäntä, lukijana Sirkka Paloma
  • Uskonnonlehtori Rauha Hannula- elämän monimuotoisuuden ymmärtäjä ja valottaja, lukijana Annikki Kuukasjärvi
  • Hilda Karppinen- perheenäiti ja kotirintamanainen, lukijana Airi Pollari
  • Tilaisuudessa kuultiin s FT, dosentti Ritva Kyllin alustus ”Naiset Pohjois-Suomen rakentajina”. Hän kertoi, että alunperin oli tarkoitus liittää Pohjois-Suomen naisista kerätty tieto Wikipediaan, mutta tarinat laitetaan myös Naisten Äänen sivustolle. Oulun historiaseuralla ja tutkijanaisilla on Pohjois-Suomen naisten  teemaviikko syyskuun ensimmäisellä viikolla. Yliopistolla on alkanut elämäkertakirjoittamisen kurssi, mikä tuottaa myös tarinoita Naisten ääneen.
  • Suomalaisen Naisliiton Oulun osaston puheenjohtaja  Kirsti Ojalan piti puheenvuoron Naisten Ääni –hankkeen taustoista.

Hanke on lainannut nimensä vuosina 1905–1949 ilmestyneeltä lehdeltä, jonka alkuperäisiä artikkeleita oli esillä tapahtuman yhteydessä.

Matinean järjestävät yhteistyössä Oulu-opisto, Suomalaisen Naisliiton Oulun osasto, Oulun Historiaseura ja Oulun kaupunginkirjasto. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.