Kaksi naista näkyviin Oulussa 10.9.2015

Pirkko Böhm-Sallamo vas. ja Leena Träs oik. Kuva Ulla Törne

Stipendien luovutustilaisuus oli 10.9. klo 13 Oulun kaupunginkirjaston kokoushuoneessa 1.kerroksessa.

Suomalainen Naisliitto ry nostaa naisia näkyviin valtakunnallisella verkkojulkaisulla Naisten Ääni www.naistenaani.fi. Tavoitteen on saada runsaasti kirjoituksia naisten elämästä Suomen itsenäisyyden ajalta, kun Suomi täyttää sata vuotta. Suomalaisen Naisliiton mielestä on syytä kohentaa Naisten näkyvyyttä valtakunnallisesti. Hanke on hyväksytty SUOMI 100 -ohjelmaan.

Suomalaisen Naisliiton Oulun Osasto ry on anonut ja saanut stipendit Opetusneuvos Hilja Vilkemaan Stipendisäätiöltä kahdelle Oulun alueella pitkään vaikuttaneelle naiselle kohentamaan naisten näkyvyyttä ja huomioimaan heidän suuriarvoinen toimintansa kansalaisena. Opetusneuvos Hilja Vilkemaan Stipendisäätiö toimiin Suomalaisen Naisliiton yhteydessä. Stipendejä jaetaan joko yhdelle tai kahdelle henkilölle  Suomalaisen Naisliiton yhdistysten kotipaikkakunnilla Helsingissä,  Hämeenlinnassa,  Jyväskylässä,  Torniossa,  Vaasassa ja Oulussa.

Opetusneuvos Hilja Vilkemaan Stipendisäätiön stipendit,  500 e / henkilö,  jaetaan  Oulussa tunnustuspalkintona kirjoittajaohjaaja Pirkko Böhm-Sallamolle ja tasa-arvokouluttaja, KTM Leena Teräkselle.

Pirkko Böhm-Sallamo palkittiin ahkerasta opetus- ja toimitustyöstä. Hän on kouluttanut aikuisia runsaat 30 vuotta Oulun ja Kainuun opinahjoissa sekä laajalti kautta Suomen. Hän on opettanut ja kannustanut aikuisopiskelijoita itsensä ilmaisemiseen kirjoittamalla. Pirkko Böhm-Sallamo on julkaissut yli 160 antologiaa, ohjannut monia omaa kirjaa kirjoittavia henkilöitä sekä esittänyt ja kirjoittanut runoja.

yhteystieto pirkkobohm(at)hotmail.com

Lisätietoja:

http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/http%253A%252F%252Fwww.btj.fi%252Factor_B%2525C3%2525B6hm-Sallamo%25252C%252BPirkko#.VZ6VGfmzE4I Kirjasampo.fi -linkki meriittilistana

http://huutomerkki.fi/pirkko-bohm-sallamo/ Huutomerkin linkki

http://www.oululehti.fi/etusivu/pirkko_b%C3%B6hmsallamo_meill%C3%A4_on_tarve_kirjoittaa_5908286.html linkki Oulu-lehden artikkeliin 7.7.2015

Leena Teräs palkittii

n laajasta tasa-arvon edistämistyöstä Oulun alueella, jota hän on tehnyt 1990 –luvun lopulta saakka. Hän on toteuttanut kehittämis- ja tutkimushankkeita, perustanut ja koordinoinut tasa-arvoverkostoja ja toiminut kouluttajana niin yliopistolla kuin järjestöissä Toimiessaan tasa-arvoasiantuntijana ja –konsulttina hän on kehittänyt mm. sukupuolivaikutusten arviointimenetelmää (suvaus). Hänen tekemänsä suvaukset olivat ensimmäisiä Suomessa.

Kehittämistyössään hän on erityisesti keskittynyt koulutuksen ja työelämän segregaatioon, tasa-arvojohtamiseen, sukupuolitietoiseen aluekehitykseen sekä liikunnan sukupuolittuneisiin rakenteisiin.

Hän johti naisjärjestöjen perustamaa SINNI voimavarakeskusta, joka toimi naisten resurssikeskuksena Oulussa ja Pohjois-Pohjanmaalla vuosina 2005-2009, kunnes resurssikeskusten rahoitus lakkautettiin. Sittemmin hän on perustanut Valtakunnallisen tasa-arvoverkoston.

Leena Teräs on muuttanut Helsinkiin vuonna 2014, jossa hänen työnsä tasa-arvon edistämiseksi jatkuu.

Yhteystieto leena.teras(at)ged-scanning.com

Lisätietoja:Lisätietoja antaa Kirsti Ojalap. 0405933233