Esittely

21.6.2013

Toimintaperiaate

Suomalaisen Naisliiton Oulun osasto ry toimii naisten tasa-arvon lisäämiseksi.
Toiminta perustuu jäsenten vapaaehtoiseen työhön naisten aseman ja hyvinvoinnin puolesta.

Osasto on perustettu 1.10.1907
Osasto on rekisteröity 7.6.1924

Oulun osasto vietti 103 v juhlia 2.10.2010. Oulussa oli valtakunnallinen Minna Canth -seminaari 2.10  ja liiton syyskokous 3.10.

Oulun osaston historiikki valmistui marraskuussa 2011. Historiikki kantaa nimeä “Pohjoisen naisen ääni”. Sen on kustantanut Suomalaisen Naisliiton Oulun osasto ry ja toimittanut Kirsti Ojala. Kirsti Ojala sai  opetusneuvos Hilja Vilkemaan säätiön tunnustuspalkkion kirjan toimittamisesta. Kirjaa myydään omakustannushintaan.

Yhdistys on julkaissut yhdessä Oulun Ympäristön Kalevalaiset Naiset ry:n kanssa kirjan : Naiset vastuunkantajina sodan vuosina 1939-1945. Kirjasta on otettu kolme painosta. Kirjoja ei ole enää myytävänä.  Tilanne helmikuussa  2017.

Oulun osasto vietti 110-vuotisjuhlia 18.5. 2017.

Naisten ääniä Pohjois-Suomessa -näyttely järjestettiin  6.6.-2.7 kaupungin kirjaston näyttelytilassa. Esillä oli 42 Naisten Ääni verkkojulkaisun naista sekä kaikki 37 Pohjois-Suomen naiskansanedustajaa 110 vuoden ajalta. Lisäksi esillä oli luettelo 40 oululaisesta naiskirjaililijasta ja heidän teoksistaan.